måndag 23 februari 2009

Nyfikenhet....

Varför är det så svårt för människor att mötas egentligen? Och vad är det som gör att vi inte förstår varandra?

Ovanstående frågor är centrala i mitt arbete. Jag kan ärligt säga att jag inte har en universallösning/svar. Det är extremt frustrerande tidvis. Jag kan dra hela argumentet med att det-är-så-komplext och hela det köret. Visst, det finns många olika aspekter vid möten. Det handlar om personkemi, religionstillhörighet, sexualitet, uppväxtförhållanden etc. och sist men inte minst om kultur.

Jag ska för en gång skull göra historian kort och konkret. För vad allting handlar om är väldigt enkelt, nämligen nyfikenhet.
Vi vet alla om detta. Men att vara nyfiken är energikrävande, och mitt i allt vardagsstress så glömmer vi bort våra medmänniskor och vad de kan tillföra till våra liv. Vad vi kan lära oss av dem. Därför måste vi ibland påminna oss om att ständigt vara nyfikna på de vi har omkring oss. På så vis skapas intressanta möten, både för dig själv och den person du möter.

Nyfikenhet är nyckeln. Glöm inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar