fredag 5 februari 2010

Kinesiska nyåret och reklam

Mångfald i ett företag har många nyttor. När dessa diskuteras och läggs fram är det ofta ett antal fördelar som det trycks extra hårt på. Mångfald i en organisation leder till större kreativitet, bättre förståelse för olika kundgrupper, nya inputs och innovation. För att inte tala om goodwill-faktorn som följer naturligt av att ett företag signalerar att man är öppen för alla typer av medarbetare. Allt detta är, enligt mig, skäl nog till att man som arbetsgivare bör satsa på mångfald i sin verksamhet.

Dock är det så, att det ofta tenderar att stanna just där. Vid pratet. Vi pratar om fördelarna med mångfald - men vad gör vi konkret?

En specifik punkt som jag, som brinner för kommunikation och marknadsföring, tycker har försvunnit i skuggan av alla visionära visdomsord kring mångfald är reklam. Helt enkelt: hur kommunicerar vi våra varor och tjänster till de olika grupper som finns representerade i vårt samhälle? Det här är något som ofta kommer på tal inför olika högtider, så som det persiska nyåret Nowrooz och Eid Al-Fitr. Men sen händer det inget.

Med anledning av det kinesiska nyåret (som i år startar den 14 februari) listar den internationella reklambyrån Ogilvys asienfilial fem konkreta tips som underlättar marknadsföringen gentemot nyårsfirande kineser. Att det är en enorm kundgrupp är överflödig fakta. Läs artikeln!

2 kommentarer:

  1. Ja, det är otroligt konstigt att inte reklammakarna har förstått att det finns andra grupper att rikta sig till än ursvensk, vit, hetero, medelklass. Ska vi starta pr-byrå? ;)

    SvaraRadera
  2. Det borde vi onekligen göra! Fattar inte hur man kan bortse från och osynliggöra så enormt stora kundgrupper. Snacka om att där finns en hel del pengar att tjäna bara på att se sina kunder och, framför allt: att tala TILL dem i stället för att tala om dem eller, som det oftast ser ut: negligera dem helt. Vansinne, rent ut sagt.

    SvaraRadera