onsdag 9 mars 2011

Om att göra skillnad

Vad är resultatet? Hur många har fått jobb? Det är de vanligaste frågorna som jag får om våra mentorprogram. Men hur mäter man egentligen resultatet på ett socialt arbete? Är jobbet verkligen det enda sättet att konkret se om mentorprogram haft någon betydelse för individen?

Adepterna på våra mentorprogram upplever tiden med mentorn som mycket givande och lärorik. Många adepter har fått ett ökat självförtroende, lärt sig hur man ska agera under intervjuer och hur man på fler sätt kan aktivt söka drömjobbet. Varje adept sprider i sin tur denna nya glädje och kunskap till sina vänner, vilket i sig skapar en ringar på vattnet -effekt.

När jag möter en adept som har deltagit i vårt mentorprogram, kan det upplevas som att möta en helt ny person. Plötsligt har adepten fått energi, vilja och självförtroende. Tre saker som inte går att studera eller köpa. Tre saker som enligt mig gör skillnad när man söker jobb.

Att en adept sedan lyckas få ett jobb eller en praktikplats, det är självklart fantastiskt! Och faktum är, att jag senast idag fick e-post av en adept som fått en anställning. Sådana nyheter gör mig otroligt glad. Men precis lika glad blir jag när en adept utvecklats till en starkare individ. För det är just dessa starka individer som söker jobb, inte ger upp, provar alla vägar och till slut når sitt mål. Att få möjligheten att följa en sådan resa, oavsett hur långt adepten kommit, det ger mitt jobb mening!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar