lördag 5 december 2009

Nu får det vara nog!

Det går att göra nästan vad som helst med statistik. Belägg till detta påstående går att finna i veckans Sifo undersökning om svenska befolkningens inställning till minareter. TV programmet Debatt var naturligtvis inte sena med att fånga upp frågan om minareterna.

Med en, som det heter, färsk sifo undersökning visade man att så många som en fjärdedel av Sveriges befolkning inte önskar fler minareter. Och när man hänvisar till "en färsk sifo undersökning" känns det som att man kan komma undan med vad som helst. Det är liksom en garant för sanningen.

Det är nästan väntat att man i denna undersökningen lyfter fram Malmö som värstingen i sammanhanget. Och så blev Malmö återigen utpekade som det svarta fåret. Enligt undersökningen så var så mycket som 39% av Malmöborna negativt inställda till minareter.

Per Ek ifrågasätter, med rätta, dessa siffror i dagens Sydsvenskan. Enligt Ek så baseras Sifos mätning på Malmös så kallade A-regioner. Dessa innefattar, förutom Malmö, även Lund, Kävlinge, Burlöv och Trelleborg. Totalt har 89 personer tillfrågats. Det betyder att det är ungefär 30 personer av dessa som är kritiska mot minareter. Huruvida dessa är Malmöbor eller inte framkommer inte av undersökningen.

Jag tycker att det är, rent ut sagt för jävligt, att man kontinuerligt lyfter fram Skåne, och inte minst Malmö, som ett problemområde utan dess like. Jag kan inte hjälpa att skymta en dold agenda bakom detta. Oavsett medvetet eller ej så används Malmö återkommande som en motpol till andra områden i Sverige. För att slippa granska sig själva. Det finns en genomgående demonisering av muslimer i hela Sverige. Malmö är varken bättre eller sämre. Vi behöver en mer nyanserad diskussion om Islam. Men kanske är det alltför mycket att begära? Ibland verkar det som att vi människor vill se antingen svart eller vitt.

Sifo undersökningen upprör mig till den grad att jag har god lust att genomföra en kompletterande studie. Varför inte? Jag kan väl slänga mig upp på cykeln, trampa igenom Malmö nu på förmiddagen och fråga folket vad de anser om minareter. Och då skulle jag inte cykla så långt som till Trelleborg eller Lund...

Slutligen vill jag säga att Malmö, enligt mig, är en fantastisk stad med ett otroligt potential inför framtiden. Potentialen ligger i alla människor som bor här, oavsett kulturell eller religiös tillhörighet. Punkt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar