fredag 18 december 2009

Byråkrati de luxe

I veckan hölls ett expertmöte för integration av nyanlända, med undertiteln incitament och arbete i fokus. Mötet var en del av Sveriges ordförandeskap i EU. Undertecknade deltog som en av de så kallade experterna. Just detta vill jag säga ett par ord om.

Det var på många sätt ett väldigt intressant sammanhang att få lov att delta i. Mitt deltagande som representant för Mine är en framgång i sig. Föreningens ambition är att bli en viktig aktör för frågor rörande mångfald på arbetsmarknaden och därför är det glädjande att vi överhuvudtaget blev inbjudna att deltaga.

Men det var det här med experterna... Integration är från mitt perspektiv en dynamisk process som handlar om möten mellan människor. Det handlar om att majoritetssamhälle och individer som invandrat till Sverige ska anpassa sig till varandra. Från detta perspektiv blir det underligt att diskutera hur nyanlända invandrade ska integreras i det svenska samhället, utan att föra en dialog med de som faktiskt invandrat.

På konferensen deltog endast två personer som nyligen invandrat till Sverige. Min fråga är enkel; varför enbart dessa två? Varför kunde man inte bjudit in flera?

Min andra fundering, så här i efterhand, är varför man inte bjudit in arbetsgivare till konferensen. Det talades mycket om hur nyanlända snabbare ska komma in på arbetsmarknaden, men det fanns inga arbetsgivare på plats att föra denna dialog med.

Vad jag efterfrågar är egentligen ganska enkelt, nämligen att föra en dialog mellan alla berörda parter.

Integration på arbetsmarknaden är inte enbart ett statligt åliggande. Det berör hela samhället, inte minst arbetsgivare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar