Finanskris = förlorade intäkter, dystra siffror och hårt pressad personal och ledningsgrupp.
Lösning? Satsa på mervärde för både ledning och personal genom utbildning i mångfald och kommunikation.
Resultat? Man undkommer krisens värsta smällar tack vare en personalstyrka som trivs och jobbar effektivt mot gemensamt uppsatta mål.
För ganska exakt ett år sedan ställde man sig på Radisson Blu Hotell följande fråga: "Hur kan vi jobba med mångfald i svåra tider och samtidigt jobba med klar, tydlig och effektiv kommunikation, både internt och externt? Samtidigt såg man en oerhörd resurs i medarbetarnas mångkulturella kompetens: hälften av de anställda har utländsk bakgrund, och totalt talas det 24 språk i organisationen. Nu var det bara frågan om hur man skulle förvalta dessa tillgångar på bästa sätt.
Tillsammans med Helena Sund, som driver och äger det egna företaget Sund Resurs, startade man ett ettårigt mångfaldsprojekt som skulle syfta till att stärka personalens kommunikation. Ulrika Andersson, som är vice direktör och ansvarar för personalen på hotellet, sticker inte under stol med att det inledningsvis var kämpigt.
- Det var många i personalen som undrade varför vi gjorde det här egentligen. Samarbetsviljan var nog inte på topp från alla håll. Men genom att se problemen har vi även kunnat jobba på dem, säger hon.
Nicolas Suito har bott i Sverige sedan 2008 och började jobba som frukostvärd på Radisson i januari 2009. Jobbet fick han genom Arbetsförmedlingens satsning på instegsjobb. Nu är han fast anställd som servicepersonal.
- Först är det såklart jätteviktigt att ha någon som öppnar upp dörren för dig och släpper in dig. Men sen är det minst lika viktigt att både du och de som jobbar tillsammans med dig gör sitt bästa för att kommunikationen fungerar. Jag tror att många av de problem som man kan se på vissa arbetsplatser uppkommer enbart på grund av brister i kommunikationen, säger han.
MINEs frukostseminarium den 26/4: Helena Sund (vänster) har hjälpt Radisson Blu med att stärka sin personal genom att styra upp och effektivisera kommunikationen. Nicolas Suito, servicemedarbetare på Radisson Blu, berättade om sina erfarenheter av att jobba i en mångkulturell miljö. Ulrika Andersson, vice direktör, vänster.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar