Med goodwill följer lönsamhet. När det kommer till min kännedom att ett företag agerar schysst får jag som konsument positiva associationer till företagets varumärke, vilket leder till att jag förmodligen hellre väljer dess tjänster och produkter framför andras.
Det är elementär psykologi och något som de allra flesta företagare och marknadsförare är väl medvetna om. Men utöver att jobba för att skapa ett gott anseende kring sitt varumärke är det än viktigare att företag inser och drar nytta av andra och faktiska drivkrafter med mångfald. Ett exempel är den innovation som heterogena arbetsgrupper kan bidra med.
I Sverige har vi en omåttlig strävan efter konsensus. Det gäller i såväl personalsammansättningar som vid andra mänskliga konstellationer. Vi stöter oss ogärna med personer som ger uttryck för andra åsikter än våra egna, och ett diplomatiskt förhållningssätt är kutym. Att vara diplomatisk borde väl knappast ses som en missklädsam egenskap. Men när vår diplomati övergår i feghet – vilket är en av förklaringarna till att vi anställer kopior av oss själva – blir det problem.
Att försöka skapa samförstånd har givetvis sin poäng. Genom att hålla med varandra slipper vi de obehagliga friktioner som konflikter ofta medför.
Det är en av förklaringarna till varför vi rekryterar kopior av oss själva. Det uppstår ju sällan konflikter när man arbetar tillsammans med en person som tycker och tänker precis som en själv.
Men om vi ska se till företagets intressen så bör dessa lämpligen ledas av ett lönsamhets- och innovationstänk. Innovation förutsätter kreativitet.
Och det är precis här som det stöter sig med vår oupphörliga strävan efter trygghet. Kreativitet är sällan rationellt. Konsensus föder inte kreativitet. Det är i själva verket när olikheter samarbetar som de bästa idéerna föds.
Gemensamt för flera av de framgångsrika företag som jobbar målorienterat med mångfald, såsom Ikea och Folksam, är att man inte enbart jobbar med mångfald ur ett rättvisepatos. Man satsar med andra ord inte på mångfalden för mångfaldens skull. Det primära syftet är lönsamhet. Att näringslivets goda förmåga att tillvarata de styrkor som finns i olikheter sedan per automatik leder till ett rättvisare samhälle – det är givetvis en oerhörd bonus.
På MINE vill vi skapa ett näringsliv där mångfald förknippas med idérikedom och innovation. Men det blir bara möjligt om företagen själva inser nyttorna med mångfald.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar