fredag 30 oktober 2009

Det var inte mitt fel...

Ibland går jag in i en bokhandel och låter böckerna "tala" till mig. Det kanske låter flummigt, men på nåt sätt tror jag att den bok jag för stunden har behov av att läsa kommer att ge sig tillkänna.

För ett par dagar sedan gick jag in på Akademibokhandeln, just med den inställningen att boken skulle hitta mig, inte omvänt. Jag gick ut därifrån med bland annat en bok av Anna Heberlin, med titeln "det var inte mitt fel". Den beskriver ett samhälle där människor slutat att ta ansvar för sina egna handlingar. Det är ett samhälle där man istället skyller sina tillkortakommanden på samhällsstrukturer, dåliga lärare, fel föräldrar eller något/någon annat som råkar passa. Heberlin menar, som jag förstår det, att brist på ansvarstagande leder till individer som tycker synd om sig själva och därmed gör sig själva till offer.

Visst, kanske är hennes teori till viss del radikal, då jag tror att det finns rådande förhållanden som gör det svårare för vissa än andra att exempelvis lyckas på arbetsmarknaden. Men, vad händer när någon tar på sig offerrollen? Heberlin menar att det är ett lätt sätt att komma undan det egna ansvaret för sin situation. På nåt sätt känns det som att dessa attityder skapar individer som lever sina liv genom självuppfyllande profetior om sina egna misslyckanden.

Hursomhelst så visar hennes argument att det finns utrymme för nytänkande vad gäller det personliga ansvaret.

Läs om boken på http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153433491.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar