tisdag 3 november 2009

Diskrimineringslagen


Igår deltog vi (Mine) på en konferens om diskriminering. DO stod som arrangör och syftet med konferensen var att sprida kunskap om den nya lagstiftningen, som trädde i kraft i januari i år. Innan jag säger något annat, innan jag riskerar att bli missförstådd, vill jag påpeka att en stark diskrimineringslag är en förutsättning för alla människors lika möjligheter.


För att komma till rätta med diskriminering på arbetsmarknaden så menar jag att vi behöver något mer, eller något annat, än bara en piska. För diskrimineringslagen fungerar grundläggande som ett set av förmaningar, och om du bryter dessa så blir du straffad. Visst, det är bra att det går att utfärda böter till exempelvis arbetsgivare som valt att inte anställa någon enbart pågrund av ett fysiskt handikapp eller hudfärg. Samtidigt så bör diskussionen om hur vi skapar ett samhälle där alla kommer till sin rätt drivas utifrån ett möjlighetsperspektiv.


I vårt arbete, gentemot arbetsgivare, försöker vi därför att bryta bilden av att kulturella skillnader på arbetsmarknaden är ett hinder. Den kulturella mångfald som finns i Sverige, och inte minst i Malmö, kan istället vara en förutsättning för att en arbetsplats fortsätter att utvecklas. För vem är det som säger att kulturella möten är ett problem? Visst, jag ska inte säga att det alltid är problemfritt att mötas över gränser. Frågan är dock vad ett sådant möte ger för resultat. Sett i ett arbetsmarknadsperspektiv menar jag att dessa möten kan skapa nytänkande utan dess like. Och med tanke på hur snabbt vår omvärld förändras skulle därför en mångfaldig arbetsstyrka vara en grundsten för att hänga med i utvecklingen.


DO:s verksamhet är, som sagt, viktig för att säkerställa alla människors lika värde. För att uppnå större mångfald på arbetsmarknaden behöver vi dock arbeta preventivt. Detta är också något som DO nu insett. Jag berömmer deras initiativ om att skapa förutsättningar för samarbete med intresse organisationer. Och för att själva ha kommit till insikt i att det inte räcker med en piska för att genomföra förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar