tisdag 10 november 2009

Ord och handling

Alla vet att det finns en viss skillnad mellan ord och handling. När man, som jag, arbetar med mångfald blir det ganska tydligt. Jag hör nästan varje dag hur duktiga arbetsgivare är på mångfald eller hur de åtminstone har en klar ambition om att öka mångfalden på sina arbetsplatser.

Ibland, och det ska jag naturligtvis ge beröm för, så följer de också upp ambitionerna med faktiska handlingar. Men alltför ofta så stannar det vid snack. Därefter följer bortförklaringar till varför man inte kan anställa invandrade. Ofta handlar det om språket. Visst, språket är viktigt, det går inte att sticka under stol med, men det är få som verkligen definierar hur pass bra svenska man måste kunna för att klara av vissa arbetsuppgifter. Vad betyder det egentligen att behärska det svenska språket såväl skriftligt som muntligt??? Om det är att skriva och prata grammatiskt korrekt så tror jag att det är väldigt få som klarar av de kraven...Det är ytterst få som har den kunskapen i Sverige, oavsett om man är född här eller inte.

I andra fall hävdar man att det inte är några invandrade som söker deras tjänster. Och då blir det ju svår att rekrytera dem. Det kan i vissa fall vara så. Samtidigt så måste frågan om varför det är så ställas. Och det tror jag att de flesta företag sällan tar sig tid att göra.

Hursomhelst så tycker jag att vi idag saknar de riktigt skarpa frågorna som kan ta hela mångfaldsfrågan till en högre nivå.

Om jag fick välja så skulle arbetsgivare fråga sig själva följande:

1. Varför ska vår verksamhet anställa invandrade? Vad får vi ut av det?
2. Hur ska vi göra för att nå potentiella medarbetare med annan etnisk bakgrund än svensk?
3. Har alla sökande samma möjligheter vid rekrytering? Har alla medarbetare samma möjligheter? Varför/varför inte?
4. Hur ska vi använda den erfarenhet som utlandsfödda medarbetare har?
5. Hur får vi en större mångfald i ledningsgrupper (för här är det fortfarande extremt homogent!).

Med liknande frågor så tror jag att man kommer långt. Sen finns det naturligtvis möjlighet att göra det mer genomgående genom att exempelvis använda sig av Mines analysverktyg för arbetsgivare. Detta finns att lasta ned gratis från vår hemsida på http://mine.se/foer-arbetsgivare/analysverktyg/.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar