onsdag 4 november 2009

Vad är kompetens?

Jag sitter och funderar över begreppet "kompetens". Enligt Wikipedia betyder kompetens "en individs förmåga att utföra en uppgift genom att tillämpa kunskaper och färdigheter". Simple as that...

När arbetsgivare rekryterar är siktet, naturligt nog, inställt mot att hitta den bästa personen för jobbet. I detta sammanhang diskuteras att den sökande måste ha rätt kompetens. Inte så konstigt, kan tyckas. Och det är väl heller inte så underligt att de flesta arbetsgivare menar att de enbart rekryterar efter kompetens? Rätt person på rätt plats.

Så långt allting väl. Samtidigt kan vi se att det är svårare för utlandsfödda att få de jobb som de är kvalificerade för. Utifrån att företag enbart rekryterar efter kompetens borde detta enligt logiskt resonemang innebära att invandrade inte är lika kompetenta som svenskar. Eller?

Nja, jag tror inte det är så enkelt. Det kan i vissa fall, men dessa är nog mer undantag än lag, dominera negativa fördomar gentemot invandrade, vilket gör att de sorteras bort i rekryteringsprocessen. Jag tror däremot att det är mer vanligt att låta vanan styra. Det vill säga, att man rekryterar personal efter de kriterier man alltid gjort. Exempelvis att det ska vara en civilingenjör utbildad vid Lunds universitet. Eller att man söker efter en person med socionomexamen från Linköpings universitet o.s.v. På många sätt är det irrelevant om man rekryterar efter kompetens eller inte. Den riktigt vassa frågan är hur denna kompetens definieras!

Dessutom kan man tjäna på att se bortom den formella kompetensen i vissa fall. När en arbetsgivare istället fokuserar på de arbetsuppgifter som ska utföras, och utifrån detta granskar vad sökanden har för erfarenheter så kanske det spelar mindre roll om man pluggatChalmer eller Bagdad University.

Låt mig återkomma till definitionen...ju mer jag tänker på kompetens, desto mer inser jag att kompetens är något kulturbetingat. Hur vi uppskattar olika färdigheter beror på den kulturella kontexten.

Okej, nu har jag snårat in mig i ett oändligt resonemang om vad kunskap/ färdighet är och inte är. Kanske räcker det med att säga; alla vägar bär till Rom. Med detta menar jag att det finns fler än ett sätt att lösa en arbetsuppgift på. Det ena behöver inte vara bättre än det andra, utan bara annorlunda.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet, nu förstår jag vad det betyder! Har själv undrat över det! Tack!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet, nu förstår jag vad det betyder! Har själv undrat över det! Tack!

    SvaraRadera