onsdag 18 november 2009

Om stereotyper

Igår åkte jag och min kollega till Eslöv för att närvara vid ett av Herbert Felix Institutets arrangemang. De arrangerar återkommande seminarier, konferenser och föreläsningar i ämnen som berör det mångkulturella samhället.

Igår talade Bo Petersson om stereotyper. För ett par år sedan gav han ut en bok som heter Stories about strangers, vilken handlar om hur media skapar bilder av invandrade som främlingar. Dessutom medverkar media till att bygga upp bilder av invandrade som ett hot mot normen.

I 2008 skrev jag en uppsats om invandrarmän i Helsingborg. I min uppsats går mycket av Bos resonemang igen. Liksom Bo skriver jag om hur stereotyper används till att bemärka någon annan, någon som är olik oss själva. Stereotyper är en fastfrusen bild av något, vilken kan vara såväl positiv som negativ. De tenderar dock att vara övervägande negativa.

Negativa stereotyper av invandrade förekommer överallt. Hur ska man kunna bryta dessa? Det finns kanske inget enkelt svar. Däremot tror jag, i alla fall när det gäller media, att de ska börja föra en dialog med de människor de skriver om. Och då menar jag att man för en dialog med öppet sinne. Människor som invandrat till Sverige bör i större utsträckning bli framställda som vilken som helst medborgare i Sverige. Inte enbart i egenskap av att vara invandrare. Vissa medier har kommit längre än andra i detta arbete, men det är ännu lång väg kvar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar