tisdag 14 april 2009

Ett boktips

Det här kommer säkerligen betraktas som löjligt....men jag tar risken. Jag tar även risken att låta som en gammal skollärare när jag rekommenderar denna bok. Det var faktiskt påskfirandet som fick mig att tänka på denna bok. Varför vet jag egentligen inte. De har inget direkt att göra med varandra, förutom att huvudpersonerna i boken blir måna om att föra vidare svenska traditioner. Samtidigt så tar de till dig nya seder och bruk i värdlandet.

Jag tänker givetvis på Vilhelm Mobergs trilogi "Utvandrarna", "Invandrarna" och "Nybyggarna". Alla är väl mer eller mindre bekanta med detta verk. Om inte, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvandrarna_(roman). Men jag tror att det är färre som faktiskt läst den. Det är en fantastisk berättelse om människor som tvingas utvandra pågrund av förhållanden i Sverige.
Jag fick Mobergs böcker rekommenderat för mig när jag började plugga på Malmö högskola. Vår lärare tyckte då att den beskrev svensk historia på ett personligt sätt. Dessutom menade hon att den ger en bild av hur det är att lämna sitt land och börja om.

Okej, där har ni det. Kanske är det ett uttjatat boktips, men det struntar jag i. Om ni inte läst böckerna så är det hög tid nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar