fredag 29 maj 2009

Frukostseminarier

I morse närvarade jag och min kollega på ett mycket trevligt frukostmöte. Här fick vi höra hur Trelleborg AB arbetar med talent management. Innehållet i föredraget var nog så intressant, men det var inte det som fångade min uppmärksamhet under morgontimmarna.

Jag kan inte låta bli att reflektera över vilken enfald det egentligen är i de högre skikten inom näringslivet. Vid mötet närvarade många män i kostymer, för att uttrycka mig enkelt. Det ska vara sagt att de nog är fina och trevliga människor. Men för mig känns det lite underligt att prata om talent management utan att samtidigt diskutera hur företag (Trelleborg i det här fallet) ska lyckas att skapa större heterogenitet bland sina anställda. Jag tycker att det är nära förknippat med varann. För det handlar om att skapa tillräckligt stor öppenhet i sina organisationer så att man har förmåga att hantera talanger som inte passar in i "företagsformen". Utan en tillåtande företagskultur, som tar tillvara på olikheter, kan man inte nå den bästa kompetensen. Så enkelt är det.

Och jag funderar nu över om frukostmötena skulle vara något roligare och mer givande om man strävade efter att få en blandad kompott av deltagare....Fler kvinnor och invandrade exempelvis. Kanske är det en start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar