tisdag 19 maj 2009

IMER läggs ned...vad innebär det?

Öppnade Sydsvenskan imorse och kunde läsa att IMER (Internationell migration och etniska relationer) programmet på Malmö högskola kommer att läggas ned. Nästa år kommer inga IMER kurser att ges. Eftersom jag själv har en magister i IMER, kombinerat med en bachelor i antropologi, tycker jag självklart att det är sorgligt.

Samtidigt så verkar det vara självförvållat. Kvalitén på utbildningen är alltför låg. Detta konstateras bland annat på Integrationsbloggen. Det finns en grundläggande faktor till IMER s misslyckande. Jag har skrivit om det förut. Det handlar om verklighetsförankring. IMER har inte lyckats påvisa hur den upparbetade kunskapen ska kunna användas i arbetslivet. Det är synd, för vårt samhälle har förändrats radikalt, mycket pågrund av ändrad befolkningssammansättning.

Sverige har sedan slutet på 80-talet tagit emot nya grupper av invandrade. Människor kommer längre ifrån idag än vad de gjorde under arbetskraftsinvandringen på 60-talet. Detta har konsekvenser. Ett nytt Sverige håller på att växa fram, oavsett om vi vill det eller inte. Det gäller att hänga med. Det är inte bara invandrade som ska anpassa sig till Sverige. Även svenskar måste anpassa sig till nya förhållanden. Detta ska inte ses som något negativt. Att förändras och utvecklas är positivt och nödvändigt för ett land med framtidsambitioner.

Att IMER lägger ned innebär att mycket kunskap går förlorad. Men, som sagt, IMER har misslyckats med att förankra utbildningen i verkligheten. Nu ska det sägas att det trots allt har gjorts vissa ansträngningar med praktikperioder och liknande senaste åren. Det har dock gått för långsamt. Tyvärr.

3 kommentarer:

  1. Va? Det här hade jag missat. Jättetråkigt. Jag håller helt med dig om att IMER haft svårt att förklara för studenterna vad de kan använda sin kunskap till. Det är en grundläggande bit som fattas - en bit som handlar om att lära studenter att hitta sin egen vision, sitt eget sätt att ta med sig IMER-kunskaperna ut i livet. Jag tycker att jag har enorm nytta av IMER i mitt nuvarande jobb. Vad tycker du?

    SvaraRadera
  2. Du har säkert läst vad Malmö högskola skriver om detta, annars finns en länk på www.mah.se. Det verkar som om programmet ska göras om. Borde inte MINE vara med i den processen...?

    SvaraRadera
  3. Jo, jag har absolut haft anvädning av mina kunskaper från IMER, men tycker att det verkligen borde bli mer verklighetsförankrat. Kanske är det vad som håller på att hända. I så fall är avbrottet bra.

    SvaraRadera