fredag 22 maj 2009

Gårdagens debatt på svt

Det ska vara sagt att jag tycker att "debatt" är ett riktigt skitprogram....Visst, det är intressanta ämnen som diskuteras, men jag pallar verkligen inte med allt smutskastande. Den som är rappast i käften vinner. Det spelar ingen roll om dennes argument suger.

Igår debatterades Sveriges integrationspolitik. Och även om jag naturligtvis tycker ämnet är intressant så orkade jag inte se mer än dryga 5 minuter. Det räckte. Istället för att fokusera på lösningar och möjligheter verkade deltagarna mycket mer intresserade av att prata om dåiden och vad som inte funkat. Vid podiet stod Nalin Pekgul (S) och Nyamko Sabuni (FP). Naturligtvis hann de med att snacka skit om varandras politiska grepp om integrationspolitiken.

Smutskastandet är dock inte det som irriterar mig mest med programmet. Det är däremot Janne Josefssons strävan efter att hitta en ansvarig. Det har blivit lite av hans mantra. Alltid ska han hitta en syndabock. Jag gillar Josefsson, men ibland är han alldeles för enkelspårig. Det kan vara bra att hitta någon/några som tar på sig ansvar. Men när det gäller integration så är det svårt att säga att det finns "en" ansvarig person.

Vi letar hela tiden efter någon att skylla på. Varför? Jag tror det har att göra med att vi själva inte orkar ta ansvar. När det kommer till integrationsfrågor måste vi dock börja inse att det är allas vårt ansvar. Naturligtvis har den förda politiken stor betydelse för hur pass vällyckad integrationen i Sverige är, men det kan aldrig förklara hela bilden.

Vad gäller strategier vid mottagande av invandrade måste jag ändå säga att jag håller med i kritiken mot socialdemokratin. De har fört en politik av omhändertagande. Istället för att fråga vad den invandrade kan bidra med till Sverige har man ställt frågan om vad vi kan hjälpa den invandrade med. Någon sa under gårdagens debatt att mediantiden för en invand att komma i arbete är 7 år efter denne anlänt till landet. 7 år! I say no more...
Vi får se om alliansens politik har fört till någon förändring. Förhoppningsvis har de i alla fall bidragit till att vindarna blåser åt ett annat håll.

2 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med. Det är tröttsamt att höra politiker som bara tjafsar!! Retorik är de duktiga på, men missar totalt hela poängen med ett debattprogram när de inte kan hantera konstruktiv kommunikation. Det behövs fler NYA och YNGRE politiker...

    SvaraRadera
  2. ja, eller kanske någon som bara tänker annorlunda. Som fokuserar på lösningar och möjligheter i samarbeten. Vad vet jag...

    SvaraRadera