fredag 26 juni 2009

Från svart till vit

Jag tänker på Michael. Jag var aldrig någon stor fan av hans musik, och kommer nog hellre aldrig bli. Trots detta är det svårt att undgå att Michael Jackson gått hädan. Det var länge sedan jag såg något som helst om honom i media. Därför blev jag förvånad när jag imorse helt plötsligt ser honom på framsidan av morgontidningen. Hans ansikte fick mig att återigen börja fundera kring hans livsöde. Vad var det som fick honom att så radikalt förändra sitt utseende egentligen. Jag vet inte om jag någonsin har fått ett riktigt svar på det. Eller....jag menar... ett trovärdigt svar. För han var ju ett objekt för all världens skvallerpress under sin livstid, och vad ska man välja att tro på i den cirkusen?!

Hur var det nu med hans hudfärg? En gång i tiden var han svart. Redan innan sin död var han likblek. Var det en sjukdom som förändrade färgen på hans hud eller var det sjävförvållat? För mig är det något sorgligt med hans fysiska förändring. Det verkar som han inte kunde förlika sig med sitt ursprungliga utseende. För det handlar ju inte bara om hudfärgen. Hans operationer verkar vara ett sätt att förändra sin identitet på ett radikalt sätt. Vissa påstår att det är något sjukligt över ett sådant beteende. Visst, det han kanske hade en psykisk sjukdom, men i så fall är han långt ifrån ensam om att lida av den. Med tillräckligt mycket pengar kan man göra vad som helst, heter det. Till och med förändra sitt utseende. Och det gör "folk" hela tiden.


Det får mig att fundera över hur mycket vi kan förändra oss utan att förlora oss själva. Hur mycket kan vi förvänta oss av vår omgivning att anpassa sig till normer? Vad innebär det att vara annorlunda? Hur ska vi skapa ett samhälle där vi tillåts vara oss själva, oavsett hudfärg, handikapp, sexuell läggning, religiös åskådning osv osv??



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar