tisdag 25 augusti 2009

IKEAs affärsidé


IKEA är ett minst sagt intressant företag. Möbelvaruhuset har satt Sverige på kartan och spridit den så kallade skandinaviska designen. Samtidigt har vi under senare år kunnat se hur IKEA satsat på diverse mångfaldskampanjer.


Det är just detta som är intressant och enligt min mening en stor del av deras framgång. IKEA har en affärsidé som lyder:

"På IKEA är vår vision att skapa en bättre vardag för många människor. Vår affärsidé går ut på att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem."


Vad betyder så detta? Jo, det betyder att IKEA har som målsättning att kunna erbjuda produkter till "de många människorna". För att kunna leva upp till sin affärsidé måste IKEA anpassa sina produkter. Om befolkningen förändras ska därför IKEAs produkter förändras därefter.


När IKEA i Oktober slår upp portarna till deras nya varuhus, vilket förövrigt kommer att vara det näst största i världen, så har de en strategi för hur de på bästa sätt ska kunna tillgodose sina kunders behov. Därför har IKEA bland annat strategiskt genomfört rekryteringar med målsättning att personalen ska återspegla befolkningen i regionen.


Karin Wingren, projektkoordinator på IKEA, säger i en intervju med Sydsvenskan idag att:

"Det ska inte bara bli miljöer för människor som vuxit upp i Sverige och vant sig vid svenska traditioner. Ikea har annonserat på sju olika språk för att få personal som kan ta hand om kunder från olika håll i världen. Främst kommer det att finnas många i personalstaben från Iran, Irak, Polen och det forna Jugoslavien."


Vad vi kan lära från IKEA är att mångfald kan och bör integreras i ett företags affärsidé för att få genomslagskraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar