måndag 10 augusti 2009

Reflektioner från Mellanöstern

Det var med både glädje och ångest jag trampade iväg till kontoret i morse. Glädje över att få komma igång igen och ångest över att jag kanske helst av allt hade fortsatt min semester i ytterligare ett par veckor.

Igår förmiddag landade vi på Kastrup efter att ha tillbringat en dryg vecka i Israel. Kanske är det just vistelsen i Israel som gör att jag skulle behöva lite mer tid till att bearbeta alla upplevelser. Jag ska inte ge mig in i något politiskt resonemang över Israel-Palestina konflikten. Det finns redan tillräckligt många som tycker till kring detta. De flesta menar att just deras åsikt är den rätta. Det är här jag tror problemet ligger. Det vill säga, i oförmågan att kunna erkänna andras värderingar och åsikter som lika mycket värda de egna.

Jag har vid ett tidigare tillfälle bloggat om författaren Amos Oz som menar att konflikterna i Mellanöstern är en kamp mellan "rätt och rätt". Efter att själv besökt Israel inser jag vad han menar. Israel (eller vad som numera är staten Israel samt Palestinska områden) har i alla tider varit krigshärjat. Historien om det heliga landet går tillbaka tusentals år i tiden. De flesta, om inte alla konflikter, har handlat om religion. Hur mycket jag än lär mig om området och i synnerhet den historiska kontexten kan jag inte förstå att så många människor har varit tvungna att sätta livet till.




Lars Ohly gjorde igår ett uttalande om att Israel bör betraktas som en skurkstat. Om detta får man tycka vad man vill. Personligen menar jag att det är mer komplicerat än som så. Väl i Israel fick jag dock en mycket bättre förståelse av hur vardagen är för de palestinier som bor i området. Tänk dig själv att du enbart på grund av din etniska tillhörighet dagligen blir utsatt för kontroller av alla de slag. Allt ifrån chekpoints där det tar timmar att komma igenom och där personalen verkar njuta av att förnedra och trakssera till att bli nekad anställning för att du råkar ha "fel" ursprung. Visst, detta sker till viss del även i Sverige. Men inte alls i samma utsträckning eller med sådan medvetenhet.

En av de jag träffade under resan sa att Israel, och kanske främst Jerusalem, är fördömt. Om så är fallet får tiden utvisa, men jag hoppas att man ska lyckas ta historien till hjälp för att åstadkomma en förändring. Jag hoppas att människor i Israel i framtiden äntligen ska få fred.

Resan till Israel var speciell pågrund av många skäl. Jag tror dock att alla resor berikar. Genom resor får vi möjlighet att reflektera över våra egna liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar