fredag 20 mars 2009

Medias makt

Det har blivit sagt förut, men medias makt kan inte undervärderas. Förra veckan skrev jag om det norska Fremskrittspartiet som hälsade på i Malmö. De kom till staden för att med egna ögon se, vad de kallar, "en stad där sharialagarna" tagit över". Och vet ni, de fick sina misstankar bekräftade. Något annat hade väl varit otänkbart för det norska populistiska partiet.

Igår skrev tidningen City om CBNs besök i vår stad. Amerikanerna hade liksom Fremskrittspartiet bestämt sig för att svartmåla Malmö. Det är en otäck utveckling. Vilka kommer nästa gång? Och ska vi tolerera att vår stad står som exempel på total misslyckad integration?
CBN målar upp ett skräckscenario (se klippet) som jag tror få Malmöbor känner igen sig i. De pratar om "vit flykt från stan", om att kriminaliteten ökar med invandringen och att Sverige kommer ha en muslimsk majoritet i landet inom ca 40 år. Vinklingen i reportaget torde vara tydlig. När berättarrösten i reortaget därtill anlägger en domedagsröst är dagen gjord. Fan, det måste vara många som tror att Malmö är ett brinnande inferno efter det här klippet! Medias makt....

Och jag tänker en still tanke....kommer mina amerikanska vänner någonsin våga sig hit för ett besök? Jo, jag hoppas ändå att det kan finnas kraft nog för att skapa en motbild till denna svartmålning. För allt är inte nattsvart. De flesta som bor i Malmö tycker deras stad är ett rätt bra ställe. Varför skulle de annars bo här? Och invånarantalet ökar hela tiden. Och det är inte bara pågrund av utländsk invandring som befolkningen ökar. Det är, enligt City, faktiskt så att majoriteten av de som flyttar hit är infödda svenskar.

Hursomhelst, vi kan inte ignorera den bild som målas upp av CBN och andra. Det är något vi måste förhålla oss till vare sig vi vill eller inte. Tidigare har taktiken uppenbarligen varit att fnysa, rycka på axlarna och fördöma dessa domedagsprofeter. Man har trott att de på något sätt per automatik ska försvinna bara vi låter bli att prata med dem. Jag tror inte det är lösningen. Istället bör vi följa Citys exempel i att bemöta de argument som framkommer. Många av dem är felaktiga, så det skulle väl inte vara så svårt??

3 kommentarer:

  1. Just nu sitter jag med rapporten "Hot mot demokrati och värdegrund - en lägesbild från Malmö" på mitt skrivbord. Denna rapport blev hårt kritiserad i media (och säger inte lite om att det verkligen behövs genuint engagerade människor i landet). Jag kan bemöta många argument, det är inte svårt alls. För Malmö är en fantastisk stad med en massa potential! Men det är klart att fler insatser krävs för att lösa och förbättra situationen och utvecklingen i Malmö. Särskilt i stadsdelar med ett högt antal invånare som är födda i utlandet, och där arbetslösheten är hög. Mer civilkurage från malmöbor skulle önskas. Debatt, please!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om debatten. Jag upplever att detta så smått kommit igång på sista tiden. Se bland annat sydsvenskans serie "2020". Idag handlade det om integration. Mycket intressant!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Spännande utveckling... Hoppas fler hittar till din blogg och börjar intressera och engagera sig!

    SvaraRadera