onsdag 23 september 2009

Kulturnatten



I lördags var jag och föreläste på Kulturnatten i Lund.
Afro-Europeiska kulturföreningen stod för seminariet ”ett enat multikulturellt Sverige - styrka i mångfald”, som hölls i Stadshallens hörsal. Förutom MINE fanns flera olika föreningar, politiska partier och andra aktörer i samhället representerade.


Även Behrang Miri fanns på plats. Han avslutade seminariet genom att berätta om de framgångar som han har nått tillsammans med ungdomar i några av Malmös absolut mest segregerade områden genom rörelsen Gatans röst och ansikte.

Afro-europeiska kulturföreningen har som ambition att anordna flera liknande seminarier framöver. Självklart kommer vi från MINE även då finnas på plats och informera om vår verksamhet.

Vad jag kände mig oerhört stolt över när jag stod och berättade om MINE och om de konkreta aktiviteter som vi utför tillsammans med arbetsgivare, var just det att vi GÖR saker. Vi medverkar till förändring genom att sluta pladdra om vad som hade kunnat vara bra att göra - för att i stället faktiskt utföra konkreta saker. Och när jag säger att vi gör en massa bra grejer, så menar jag givetvis inte mig själv och Tom. Visst, vi finns till för att koordinera och samordna - och sedan informera om allt det goda som görs i föreningen. Men det är viktigt att understryka att det i själva verket är ni medlemmar som faktiskt utför själva arbetet. Tack vare er kan vi nå konkreta resultat. Stor eloge till er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar