torsdag 24 september 2009

Kvarteret negern

Det finns...eller rättare sagt det fanns ett kvarter i Karlstad som hette Negern. Jag vill helt kort uttrycka min tillfredsställelse över att kvarteret efter påtryckningar från olika grupper, bland annat Afrosvenskarnas riksförbund, fått ett nytt namn.


Ordet "neger" har en lång historia bakom sig. Det kommer från början från latinets niger och användes av europeiska kolonisatörer för att benämna folken i Afrika men även delar av Oceanien. Neger var en beteckning för svarta människor. Och inte bara svarta, utan det var även symbiost med lägre stående individer. Slavhandel och förtryck har genom historien satt sina spår på såväl den afrikanska kontinenten som i övriga världen.


Jag visste inte om att det fanns ett kvarter i Karlstad som hette negern. Efter att den värsta chocken över det faktum att ett kvarter i Sverige anno 2009 kan heta negern lagt sig, så börjar jag fundera. Vad har det för betydelse? Och vad innebär det att kvarteret byter namn? För mig är det ganska enkelt. Ett ord är nästan aldrig bara ett ord. De har betydelse. Vissa har en positiv klang, andra en negativ och vissa har en för jävla nedtryckande och kolonial stämpel över sig. Det kan inte finnas någon tvekan om att neger tillhör den sistnämnda kategorin.


I dagens DN uttalar sig KD:s gruppledare Peter Kullgren i Karlstad sig skeptisk till namnbytet. Han tycker att namnet borde få vara kvar, med argumentet att "det är ett gammalt namn, och om vi fortsätter med att ta bort namn som vissa känner sig kränkta av så kommer vi i framtiden att ha en ofantligt fattig kulturhistoria.".


Lika otroligt som att namnet överhuvudtaget fått kvarstå fram till 2009 tycker jag att ovanstående uttalande är. Det verkar som att Kullgren närmast krampaktigt önskar hålla kvar i gamla traditioner "bara för att...". Visst, historia bygger en nation, men frågan är om inte historia är en kontinuerlig process. I och med namnbytet har Karlstad nu bevisat att de vill göra upp med kvarlevor från kolonialtiden och möta framtiden med öppna ögon.


Därför vill jag slutligen gratulera Karlstad för ett klokt beslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar