tisdag 24 februari 2009

Indisk grönsakscurry i kormasås

Inte alltid så lätt att vara kreativ...men så hittade jag ett recept på en grönsaksgryta som låg och skräpade i min hylla. En indisk gryta. Det fick mig att tänka över matvanor och hur dessa ständigt förändras. När jag var liten åt vi förvisso indiskt, men det beror nog mer på min familjebakgrund än om dåvarande mattrender.
När jag var liten var det kassler i rosa sås, potatis och köttbullar, kycklingsallad med majs och paprika och till festliga tillfällen fläskfilé i gräddsås. Mmmhh...vilken barndom.

Nog sentimentalitet. Det är nog inget som vi själva tänker över, men matvanor i Sverige har förändrats ganska radikalt. Den första kinaresturangen i Malmö öppnades i början på 60-talet (om jag inte minns fel..). Därefter har resturanger med mat från alla världens hörn dykt upp med jämna mellanrum. Numera finns det en pizzeria och en kinaresturang i varenda liten håla runt omkring i Sverige. Och vi räknar kallt med att det ska finnas kokosmjölk och citrongräs i det lokala snabbköpet.

Vi har till och med börjat prata om svensk pizza. Visste ni att det fanns en sådan? Jodå, det gör det. Och så fort svenskar åker till grannländerna (speciellt Norge) så längtas det efter, och pratas om, svensk pizza. Det bästa med det här exemplet är att det lätt går att spåra upprinnelsen till pizza. Den är väl italiensk och inte svensk? På samma sätt är det med de flesta maträtter i Sverige.

Men, samtidigt går det faktiskt att prata om svensk pizza. För även om den uppfanns i Italien så har Sverige gjort varianter av de ursprungliga stenungnsbakade godbitarna. Lite annorlunda kryddblandning, lite mindre ost, annat pålägg osv.

På exakt samma sätt fungerar kulturer. Det finns inga upprinnliga genuina kulturer. Hur skulle det kunna göra det såvida man inte tror att en blond viking sprang ur själva jorden någon gång i forntiden? Nej, såpass mycket förnuft tror jag de flesta har att förstå hur vårt land blivit befolkat av människor från olika delar av världen. Värderingar och normer har mötts, kompromisser har ingåtts och kulturen har utvecklats. Sagt med andra ord; kultur är, och kommer alltid vara, i förändring. På samma sätt som vi idag har kormasås, pad-thai och (svensk)pizza på resurangmenyn så kanske vi måste förlika oss med att så kallade svenska värderingar och normer förändras och utvecklas. Förändring är bra, och för den delen jäkligt kul också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar