torsdag 8 januari 2009

En taxiresa

Här kommer det klassiska exemplet på överkvalificerade taxichaufförer. Har ni hört det förut?

På hösten 2008 genomförde jag ett antal intervjuer med olika företag i regionen. Syftet var att kartlägga behov för assistans vid mångfaldsarbete. Eftersom jag ännu inte äger någon bil fick jag ta taxi till vissa företag. En vanligt förekommande kommentar i kontakt med aktörer i näringslivet är att de tycker mångfald är något de bör jobba med. De vet dock inte alltid hur. En annan återkomande tendens är att man betraktar sin egen organisation att vara fördomsfri. Det vill säga: "När vi anställer går vi alltid efter kompetens".

Hursomhelst, jag tog alltså taxi till ett av dessa besök. Vid detta tillfälle diskuterades bristen av nysvenska sökande till företagets utannonserade tjänster. Varför söker de inte våra tjänster, undrade representanten för detta företag. Jag kunde naturligtvis inte ge något klart svar på detta. Det kan från fall till fall antingen bero på hur annonsen formuleras, hur den förmedlas, vilken kompetens som eftersökes samt en rad andra faktorer.

Fem minuter efter ovanstående diskussion sätter jag mig i en taxi tillbaka mot Malmö city. Börjar prata med chauffören om ditten och datten. Han berättar att han ursprungligen kommer från Iran, att han bott senaste 15 åren i Malmö. Han är utbildad ingenjör från ett universitet i USA, där han också jobbat ett antal år inom yrket. Ödet ledde honom slutligen till Malmö. Här har han dock inte fått möjlighet att använda sin kompetens. Så, för att klara uppehälle för familjen blev han taxichaffis. Inget ont om taxi chaufförer förresten. Det är säkert ett bra yrke. Jag tror dock inte att det är så många som vill köra taxi som har en universitetsutbildning på fem år eller längre. Det skulle inte jag själv i alla fall...

Efter taxiresan tillbaka till kontoret tänkte jag att företaget jag tidigare besökt kanske skulle ta en runda vid taxihållplatsen nere på centralen. Kanske gör de ett kap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar