torsdag 22 januari 2009

Gringo in the hood

Jag vet att jag är lite sent ute. Måste ändå få kommentera på den intervju som Gringo gjorde med Fredrik Reinfeldt i oktober förra året. Se klippet på http://www.skanskan.se/article/20081001/GRINGO09/256930031/1116/*/*/gringo-ar-inte-i-rosengard-bara-nar-det-brinner



Gringo har något de kallar för "Street tv" där de använder sig av mobiltelefon för att göra korta videointervjuer. Ovanstående intervju var alltså med statsministern. I förväg hade Gringo låtit tre st från Rosengård ställa frågor till Reinfeldt. Visst, det är väl en bra idé, MEN fy fan så otroligt onyanserat och barnsligt det till slut blev! Först ställer en ung kille frågan: "Hey mannen, varför är du så fittig när det gäller pengar till Rosengård?" Vad är syftet med att ta med en sån fråga?? Det är ju på nivå av kiss och bajs humor...

Klippet avslutas med att en kvinna säger: "jag tycker du kan dra åt helvete" (riktat mot Reinfeldt).



Vad tjänar Gringo på att publicera ett sådant klipp? Ja, visst, de fick mig upprörd. Det skapar dock ingen dialog. Jag tycker det är sunt om medborgare i Sverige har kritik gentemot regering och den politik som förs. Däremot tycker jag att det är förkastligt att sänka nivån på debatten på det vis Gringo gör.



Alltså, Gringo kan väl vara bra på sitt sätt. Tyvärr tycker jag att de är alltför onyanserade, vilket detta inslag uppenbarligen är ett bevis på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar