onsdag 28 januari 2009

Mentorskap i MINE

Jag är trött på allt prat om integration, vad gör det för nytta? Det kanske kan låta som en paradox med tanke på att jag trots allt bloggar om ämnet...ha ha! Så, missförstå mig rätt. Det är viktigt att hålla en dialog, men vi kommer aldrig någonstans om vi inte vid någon tidspunkt även börjar agera. Att faktiskt göra någon skillnad.



Jag tror de flesta håller med mig. Företag i regionen är medvetna om nyttan i större mångfald på deras arbetsplatser. De vet dock inte helt hur de ska gå från ord till handling. Just därför har vi startat ett mentorsprogram. Jag vill påstå att det är bättre att göra lite åt gången fokuserat, än att famna efter för mycket och inte få något gjort. En sak i taget. Detta är vår filosofi.



Vår förening (MINE) startade under hösten ett mentorskapsprogram. Här ska nyckelpersoner i företag i Malmö med omnejd ges förutsättningar att agera mentor till en invandrad med akademisk utbildning. Alltså, handlar det om en mentor-adept relation...



Mentor-adept ja. Den klassiska ordningen innebär att adepten ska få råd och tips av en mentor. Det är något sådant vi vill uppnå med denna mentorsordning också. I det här fallet handlar det bland annat om jobbsökarprocesser i Sverige. Det är dock aningen mer problematiskt. För mig finns en inbyggd maktrelation i detta. Kanske överanalyserar jag. Eller? Jag menar att det egentligen vore bättre att kalla det mentor-mentor....



Är det inte så att mentorn (en svensk eller någon som bott i Sverige ett antal år) kan lära sig minst lika mycket från adepten? Med det menar jag att mentorn ifråga får chans att träffa en person med annan kulturell bakgrund än dem själva som de vid vanliga omständigheter aldrig skulle träffat. Av denna relationen kan mentorn lära mycket. Han/hon kan få insikt i olika värderingar och normer. Han/hon kan bli medveten om hur de i framtiden vid rekryteringsprocesser ska värdera kompetens från andra länder. Dessutom kan mentorn vidga sina perspektiv som privatperson. Nya perspektiv är berikande.



Med nya infallsvinklar på gamla problem utvecklas vi. En mer öppen och tolerant arbetsmarknad är därför nyckeln till Sveriges fortsatta välstånd. Med mentorskapsprogrammet kommer vi en bit på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar