tisdag 20 januari 2009

Om jämställdhet...(del 1)

Läste precis ett blogginlägg av "Gandhi". Se http://blogg.nattstad.se/visit_blogg.aspx?id=328026&bloggpostid=773023

Jag har tidigare tyckt att Gandhi haft relativt kloka inlägg, men nu vet jag inte längre. Hans reflektion kring utomeuropeiska länders brist på jämställdhet är minst sagt problematiskt.

Låt mig förklara. Gandhi säger att:

"Det är en klar och tydlig linje mellan olika etniska folkgruppers strävan till jämlikhet. Tyvärr är vissa grupper inte lika framskridna som andra. Med en ytlig observation kan man snabb härleda till att folk med utomeuropeisk, mer österut från Europa men även andra världsdelar har svårt att se kvinnans värde."

Vad menas med detta? Min huvudsakliga invändning och fundering är om det egentligen finns en universell definition på jämställdhet. Om det skulle göra det, vem är det i så fall som har definierat denna? Mycket tyder på att Gandhi menar jämställdhetsidealet som existerar i vår del av världen. Det är det enda rätta, det "sanna". Med en sådan inställning omöjliggörs en alternativ tolkning av jämställdhet. "Vårt" ideal blir måttstock för resten av världen. Det är vi som har rätt, resten har fel.

I ett senare stycke läser jag:

"Är utomeuropeiska män/pojkar av så svagt släkte att de inte har någon som helst självrespekt? Är dessa personer så pass indoktrinerade i sin fattiga kultur att de glömt bort värdet av kvinnor?"

Det känns förhastat att klumpa ihop utomeuropéer till ett släkte...vad är det de har gemensamt förutom att de inte bor i Europa? Visst, ibland är vi tvungna att göra generaliseringar, men den
här i värsta laget.

Förövrigt ska sägas att jag är en passionerad anhängare av jämställdhet mellan kvinnor och män. Jag menar att vi huvudsakligen formas av den omgivning i vilken vi befinner oss. Detta gäller även egenskaper vi betraktar som manligt respektive kvinnligt. Enligt mig finns det ytterst få egenskaper som vi föds med. Den fysiska förmågan att föda barn saknar män, förutom den är vi i princip lika.

Så, istället för att prata om riktiga män och riktiga kvinnor menar jag att vi bör prata om goda människor. Oberoende av om vi är av hankön eller kvinnokön.

Okej, räkna med mer om detta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar