måndag 19 januari 2009

Sverige vs Danmark (del 2)

Hur kan jag säga att Sverige är lika rasistiskt/främlingsfientligt som Danmark?? Nog är väl danskarna aningen värre? Eller?

Innan jag börjar vill jag gärna referera till en krönika i ämnet. Se http://sydsvenskan.se/kultur/article199061.ece.

Jag tvekar alltid när jag får möjlighet att jämföra Sverige och Danmark i detta hänseende. Jag tror att det inte är så enkelt att värdera det ena landet som bättre än det andra.
Däremot så tror jag det handlar om generella politiska klimat på respektive sida av sundet.

Jag gillar inte att generalisera....men...ibland måste man. Från mitt perspektiv verkar det som danskarna har mycket lättare att uttrycka vad de faktiskt tycker. I politiken resulterar det i skarpa uttalanden vad gäller både det ena och det andra. I förhållande till invandring och integration diskuterar danskarna frågan mer öppet än vad svenskarna gör. Kanske är det politiska klimatet alltför hätskt vissa gånger.

Kort sagt; I Danmark säger de vad de tänker, i Sverige gör vi inte det. Vad är bäst? Att, som i Sverige, inte våga uttrycka sin ärliga mening? Eller, som i Danmark, strunta i vad som är politiskt korrekt?
Kanske ligger svaret någonstans emellan. Men jag är däremot övertygad om att det inte hjälper att blunda inför problem. Utan att ha vetenskapliga belägg vill jag hävda att främlingsfientligheten är minst lika utbredd i Sverige som någon annanstans.

Vad som händer i Sverige är oroväckande. Vi har byggt upp en självbild som moralens väktare i världen. Vi är så duktiga, så fördomsfria och så toleranta....ohhh, det går nästan inte tro så bra vi är!
MEN, hemma vid köksborden (som det heter), där kan vi vara oss själva. Där kan vi prata öppet om "de där invandrarna" som kommer hit och tar våra tjejer/killar, våra jobb, våra bostäder etc.
Jag tror att debatten i Sverige skulle må bra av lite mer "danskhet"! Mindre politisk korrekthet. Mer öppenhet och mer krut. Först då kan vi aktivt börja skapa ett jämlikt Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar