tisdag 13 januari 2009

MFF igen...vilket tjat...

Ett par ord till om MFF.
I dagarna blev det klart att brassen Ricardo kommer spela i MFF nästa säsong. Då vill jag helt kort återkoppla till mitt tidigare inlägg. Kontentan när det gäller fotboll, och för den delen all annan idrott också, verkar vara att det inte spelar så stor roll varifrån du kommer. Det spelar heller inte så stor roll om din svenska är perfekt (trots att det är ganska viktigt med kommunikation på planen!). Vad som däremot spelar roll är om du är den bäste att utföra det jobb du anställs för. På så vis är idrotten ganska fördomsfri.

När det gäller Ricardo så handlar det om arbetskraftsinvandring. MFF har säkerligen granskat den svenska marknaden innan de kontrakterade Ricardo. Antagligen kom de fram till att den spelare de sökte inte fanns i Sverige, eller att han var för dyr, eller inte var tillgänglig etc.

Det finns en stor skillnad mellan Ricardo och andra invandrade i Sverige. Jag syftar dels till hur han framställs i media, men även hur han kommer att betraktas av övriga samhället. Vad säger de till exempel i tidningen City? Jo, överskriften lyder som följer: "MFF:s nyförvärv: ett stort steg i min karriär". Vidare beskriver Citys reporter honom som en tillgång för MFF de kommande åren. Antagligen kommer han betraktas på samma sätt av MFFs fans. Han är behövd. Samtidigt ställer tränare och fans krav på honom. Han är skyldig att utföra ett bra jobb.

Återigen, jag antar att kopplingarna är ganska tydliga. Hmm, tänk om vi kunde se denna rubrik i tidningen en dag. "Sveriges nyförvärv, Yousef Mohammed, ett stort tillskott på den svenska arbetsmarknaden". Därefter skulle en text om de möjligheter som låg i att han valt att invandra till Sverige. I tidningen skulle också gå att läsa vad vi förväntade oss av denne individ.

Liknelserna från fotbollen ska på intet sätt ses som en elitistisk argumentation. Det är inte enbart de bästa som ska få bosätta sig i Sverige. Däremot tror jag att det finns en plats för alla. Vi har alla olika kompetenser. Men, som det ser ut i dagsläget utnyttjas dock inte all kompetens som finns i landet.

Jag säger det igen, rekrytera efter kompetens. Inget annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar